سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سند خارجی

در جهان امروز مرزبندی بین کشور‌ها معنای چندانی ندارد‌‌‌‌. علاوه بر دولت‌ها‌‌‌‌، مردم عادی نیز با هم در سرتاسر دنیا در ارتباط هستند‌‌‌‌. همین داشتن ارتباط جهانی باعث می‌شود که بسیاری از اعمال حقوقی در خارج از مرزهای ایران انجام شود و در بسیاری از موارد اسنادی هم‌‌‌‌ در خارج از کشور تنظیم گردد‌‌‌‌. اما این اسناد که در خارج از مرز‌های ایران تنظیم می‌شوند تا چه میزان از اعتبار برخوردار هستند. در این مطلب به بررسی ارزش یک سند خارجی در ایران می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سند خارجی

 

 

 

انواع اسناد تنظیم شده در خارج از کشور

این اسناد را بر اساس ماموری که آن را تنظیم می‌کند می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1/ اسنادی که به وسیله‌‌ ماموران سایر کشورها در خارج از محدوده مرزی کشور ایران تنظیم گردد در زمره‌‌ اسناد تنظیم شده در خارج از کشور قرار می‌گیرد. این اسناد می‌توانند از هر نوع سندی باشند. اسناد احوال شخص مانند شناسنامه‌‌‌‌، گواهی تولد‌‌‌‌، برگه‌‌ ازدواج، طلاق و…‌‌‌. همچنین این اسناد می‌توانند مربوط به قرارداد یا انواع عقود جمله بیع باشند مانند سند مالکیت خانه.

2/ اسنادی که توسط ماموران صالح کشور ایران در خارج از کشور تنظیم می‌گردد. به طور مثال مامور سفارت خانه‌‌ ایران سند ازدواجی را در ایتالیا تنظیم می‌کند.

اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور | ارزش سند خارجی

با توجه به قانون تمام اسنادی که توسط ماموران صالح ایرانی تنظیم شود اسناد رسمی هستند حتی اگر در خارج از کشور تنظیم شود.

اما بر اساس ماده‌‌ 1295 قانون مدنی اسناد خارجه یعنی همان اسنادی که توسط ماموران سایر کشورها تنظیم شده‌اند همان اعتباری را دارند که در کشوری که مطابق قانون آن کشور تنظیم شده برخوردار هستند. به طور مثال سند مالکیتی که در کشور آلمان تنظیم شده در کشور ایران همان اعتباری را دارد که این سند مالکیت در کشور آلمان داراست‌‌‌‌. اگر در آلمان سند رسمی بوده در ایران هم مورد پذیرش و سند رسمی است.

شرایط پذیرش یک سند خارجی در ایران

قانون گذار در ماده‌‌ 1295 قانون مدنی برای اینکه این اسناد را بپذیرد شرایط زیر را قرار داده است:

1/ اسناد قانونی دارای اعتبار باشند و به علتی قانونی بی‌اعتبار نشده باشند.

2/ محتویات و مفاد سند خدشه‌ای به نظم و اخلاق جامعه وارد نیاورد.

3/ کشوری که سند در آن تنظیم شده هم اسناد تنظیم شده در ایران را چه از نظر قانون خود و چه بر طبق عهدنامه‌ها معتبر بداند.

4/ نماینده‌‌ سیاسی یا کنسولی که کشور ایران در کشوری که سند در آن تنظیم شده یا اینکه نماینده‌‌ سیاسی یا کنسولی کشوری که سند در آن تنظیم شده و مستقر در ایران است تایید نماید که این سند مطابق با قوانین کشور محل تنظیم سند است. به طور مثال مامور ایران در آلمان یا مامور آلمان در ایران مطابق قانون بودن سند را تایید کند.

سوالات متداول

آیا اسناد تنظیم شده در خارج از کشور در ایران اعتبار دارند ؟

بله این اسناد در صورت وجود شرایط قانونی اعتبار دارند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

میزان اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج چه قدر است ؟

میزان اعتبار این اسناد در کشور ایران بستگی به اعتبار آن‌ها در کشوری که سند در آن تنظیم شده دارد.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سند خارجی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند خارجی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع : سند خارجی