سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

وقتی دعوایی در دادگاه مطرح می‌کنید باید منتظر برگه‌هایی از طرف دادگاه باشید که به آن‌ها اوراق ابلاغیه می‌گویند. ابلاغ یکی از قسمت‌های مهم دعوا است زیرا ابلاغ شما را در جریان پرونده خودتان قرار خواهد داد با در دست داشتن برگه ابلاغیه شما در صورتی که خوانده دعوا باشید (یعنی کسی که علیه او دعوا طرح شده.) می‌توانید دلیل این ابلاغ را در خود برگه ابلاغیه ببینید و حتی ضمانت عدم حضور شما در دادگاه نیز در همین برگه به شما تذکر داده شده است. این ابلاغ از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است پس بهتر است آن را نادیده نگیرید و به مطالعه راجع به این موضوع بپردازید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا


 

شیوه های مشاهده ابلاغ اوراق قضایی

ابلاغ واقعی | ابلاغیه

یعنی اوراق قضایی مستقیما تحویل مخاطب می‌گردد و از او رسید گرفته شود. موارد مختلف ابلاغ واقعی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

اگر محل اقامت مخاطب خارج از حوزه قضایی دادگاه ابلاغ کننده بود طبق ماده 77 آیین دادرسی مدنی باید دفتر ابلاغ کننده از دفتر ابلاغ محل اقامت مخاطب بخواهد که اوراق به او ابلاغ شود.

اگر مخاطب در زندان یا بازداشتگاه باشد اوراق توسط اداره زندان به مخاطب ابلاغ می‌شود.

اگر مخاطب کارمند دولت یا موسسات عمومی یا شرکت‌های دولتی باشد اوراق به کارگزینی مربوطه ارسال می‌شود و ابلاغ توسط کارگزینی یا رئیس کارمند صورت می‌گیرد.

اگر مخاطب خارج از کشور باشد ابلاغ از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور صورت می‌گیرد.

وقتی‌ مخاطب خانم است اگر در منزل شوهر ساکن است ابلاغ به آنجا صورت میگیرد وگرنه حسب مورد به منزل شخصی یا محل کارش ابلاغ می‌شود‌.

اگر مخاطب وکیل داشت ابلاغ به وکیل او صورت می‌گیرد.

ابلاغ قانونی | ابلاغیه

یعنی اوراق مستقیما تحویل مخاطب نمی‌شود مثلا به بستگان او تحویل می‌دهند.

 

ابلاغ برای اشخاص حقیقی و حقوقی | ابلاغیه

الف) ابلاغ واقعی به اشخاص حقیقی

ابلاغ اوراق در آدرس تعیین شده در دادخواست به مخاطب یک نوع ابلاغ واقعی است اگر ابلاغ در آدرسی غیر از آدرس تعیین شده بود مخاطب می‌تواند از گرفتن اوراق امتناع کند. گاهی ممکن است مخاطب صغیر یا مجنون باشد در این شرایط ابلاغ به ولی و یا قیم ایشان صورت می‌گیرد.

ب) ابلاغ قانونی به شخص حقیقی | ابلاغیه

ممکن است مامور ابلاغ به آدرس تعیین شده مراجعه کند اما مخاطب در آنجا حضور نداشته باشد در این صورت مامور می‌تواند اوراق را به بستگان تحویل داده یا مجددا مراجعه کند این ابلاغ قانونی است.

 

مواردی که ابلاغ قانونی صورت می‌گیرد

1-امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرس اعلام شده. رویه بدین شکل است که اخطاریه در محل ابلاغ الصاق میشود و سایر اوراق به دادگاه برگردانده می‌شود تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ است.

امتناع مخاطب از قبول اوراق در آدرسی غیر از آدرس اعلام شده هیچ ایرادی ندارد چون او موظف به قبول اوراق در سایر آدرس‌ها نیست‌.

2- ابلاغ به بستگان یا خادمین مخاطب در آدرس تعیین شده: ابلاغ به بستگانی صحیح است که سن و وضعیت ظاهری ایشان برای درک اهمیت اوراق کافی باشد. ابلاغ به بستگان و خادمین در سایر آدرس‌ها باطل است. ابلاغ به دوستان و همسایه چون جزء بستگان محسوب نمی‌شود، باطل است.

3-ابلاغ به منشی وکیل.

4-ابلاغ به سرایدار ساختمان.

5-ابلاغ به مخاطب مجهول‌المکان: از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار. (مخصوص شخص حقیقی است)

6- ابلاغ به مخاطبان غیر‌محصور یعنی خوانده دعوا بیش از یک نفر و غیر قابل شمارش است. مثلا اقامه دعوا علیه اهالی یک منطقه. در این حالت علاوه بر نشر آگهی باید یک نسخه از اوراق به یکی از مخاطبان ابلاغ شود مثلا به مسجد منطقه ابلاغ شود.

 

ابلاغ واقعی به اشخاص حقوقی

الف)ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، طبق ماده 75 ایین دادرسی مدنی اوراق به رئیس دفتر مرجع مخاطب یا قائم مقام او ابلاغ می‌شود.

ب)ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اوراق به مدیر عامل یا قائم مقام یا دارندگان حق امضا ابلاغ می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که اگر شخص حقوقی ورشکسته شده باشد ابلاغ اوراق حسب مورد به اداره تصفیه یا مدیر تصفیه ‌صورت می‌گیرد.

 

ابلاغ قانونی به شخص حقوقی

الف) ابلاغ به شخص حقوقی دولتی و عمومی، در صورت امتناع رئیس دفتر یا قائم مقام او مراتب در برگ اخطاریه قید و تمام اوراق اعاده می‌شود. این گزارش به منزله ابلاغ قانونی است.

ب) ابلاغ به شخص حقوقی خصوصی، اگر مدیر عامل و قائم مقام و دارندگان حق امضا همگی از اخذ اوراق امتناع کنند اوراق اعاده می‌شود و این به منزله ابلاغ قانونی است.

اگر افراد نامبرده در محل حاضر نباشند ابلاغ به مسئول دفتر شرکت صورت میگیرد این ابلاغ قانونی است اگر مسئول دفتر امتناع کرد اوراق اعاده می‌شود این ابلاغ قانونی محسوب می‌شود.

 

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

در گذشته ابلاغ به صورت فیزیکی و با دو روشی که گفته شد انجام می‌شد اما‌ امروزه ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی و با ثبت نام در سامانه ثنا انجام می‌شود.

اطلاعات ثبت شده در ثنا از قبیل آدرس و شماره تلفن سابقه قضایی محسوب می‌شود.

زمانیکه ابلاغ در ثنا صورت می‌گیرد چه رویت شود و چه نشود ابلاغ صورت گرفته است منتهی رویت آن‌ها به منزله ابلاغ واقعی و عدم رویت آن‌ها استنکاف از قبول اوراق قضایی محسوب می‌شود. لذا نوعی ابلاغ قانونی محسوب می‌گردد. در ابلاغ الکترونیکی مخاطب در صورتی می‌تواند اظهار بی‌اطلاعی کند که ثابت کند به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه‌ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابلاغیه اوراق قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاهده ابلاغیه سامانه ثنا پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا