سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیق در نکاح

آیا می‌دانید تعلیق در عقد نکاح به چه معناست و اینکه در کل معلق کردن عقد نکاح صحیح می‌باشد یا خیر؟ همانطور که می‌دانید عقود به دو دسته معلق و منجز تقسیم می‌شوند. عقد منجز به عقدی گفته می‌شود که تاثیر آن وابسته به امر دیگری نباشد و عقد معلق به معنای این است که تاثیر عقد وابسته به امر دیگری می‌باشد. با توجه به توضیحاتی که گفته شد در ادامه به بررسی تعلیق‌ در عقد نکاح به طور کامل می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

تعلیق در نکاح

جایگاه تعلیق در عقد ازدواج

تعلیق نکاح

 

 

 

تعلیق در عقد نکاح

در بالا به توضیح عقد معلق و عقد منجز پرداختیم. به زبان ساده عقد معلق به عقدی گفته می‌شود که تاثیر آن وابسته و موقوف به امر دیگری است. یعنی تا زمانی که آن امر واقع نشده باشد خود عقد هم تاثیر کامل خود را نمی‌گذارد. با توجه به اینکه عقد معلق در ایران پذیرفته شده می‌باشد اما آیا تعلیق‌ در عقد نکاح صحیح می‌باشد؟ پاسخ به این سوال در ماده 1068 قانون مدنی آمده است. این ماده مقرر می‌دارد که تعلیق در عقد نکاح موجب باطل شدن آن می‌شود.

بنابراین عقد نکاح را نمی‌توان به طور معلق واقع کرد، زیرا عقد نکاح مسئله مهمی بوده که باید از همان ابتدا قطعی و روشن باشد.

توجه داشته باشید که تعلیق در عقد نکاح موجب بطلان عقد نکاح خواهد شد.

معلق کردن مهریه در ازدواج موقت

همانطور که می‌دانید در نکاح موقت وجود مهریه یکی از شرایط اساسی بوده و وجود آن ضروری می‌باشد و همچنین مهر المثل هم در نکاح موقت وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان در نکاح موقت مهریه را معلق نمود. معلق نمودن مهریه در نکاح موقت موجب بطلان نکاح می‌شود.

معلق کردن ازدواج به شرایط صحت عقد نکاح

معلق کردن عقد نکاح به شرایط صحت عقد مثلا یعنی طرفین شرط کنند که در صورتی عقد نکاح واقع شود که طرفین اهلیت داشته باشند.

در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد، گروهی از افراد می گویند که تعلیق ازدواج به یکی از شرایط صحت عقد نکاح صحیح نبوده و باطل است. گروه دیگر مخالف این نظر بوده و می‌گویند تعلیق عقد نکاح به یکی از شرایط صحت واقعی نبوده، در واقع تعلیق واقعی نیست. دلیل آن‌ها این است که صحیح بودن عقد نکاح وابسته به همین شرایط است و بدون شرایط صحت، اصلا عقد نکاحی واقع نشده است. همچنین در قانون آمده است که تعلیق ضمان به شرایط صحت آن، موجب باطل شدن عقد نمی‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعلیق در نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعلیق در نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : تعلیق در نکاح