سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه تعیین و میزان نفقه فرزند

نفقه فرزند از آن دسته مسائلی است که بسیار جای بحث دارد و ما در این مقاله قصد داریم تا به سوألات شما در این خصوص پاسخ دهیم اما برای دریافت اطلاعات دقیق تر درباره این موضوع بهتر است از مشاوره های حقوقی استفاده کنید؛ تشکیل خانواده از مهم ترین تصمیمات زندگی هر شخصی محسوب می شود. در مقابل آن، تصمیم به طلاق و جدایی، تصمیمی به مراتب مهم تر است. از این منظر که به موجب ازدواج، زوجین مسئولیت هایی را نسبت به یک دیگر و در مواردی نسبت به فرزند حاصل از آن ازدواج بر عهده می گیرند و زمانی که از یک دیگر جدا می شوند هر یک از آنها باید مطمئن باشد که این مسئولیت ها به درستی انجام شده است. یکی از این مسئولیت ها بحث نفقه فرزند می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه نفقه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » نفقه فرزند

1-نفقه فرزند| پرداخت نفقه فرزند برعهده چه کسی است؟

ماده 1199 قانون مدنی: نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب؛ در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است. هر گاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب‌النفقه است و اگر چند نفر از ‌اجداد و جدات مزبور، از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند.

به زبان ساده تر مسئولیت پرداخت نفقه فرزند با رعایت ترتیبی که در قانون آمده است بر عهده چهار گروه قرار گرفته می شود، در ابتدا پدر مسئول است و اگر پدر در قید حیات نباشد یا اینکه از نظر مالی شرایط پرداخت نفقه را نداشته باشد  پدر و پدربزگ پدری باید نفقه را بپردازند ودر صورتی که آنها نیز به دلایلی نتوانند نفقه را بپردازند پرداخت آن بر عهده ی مادر قرار می گیرد و اگر مادر قادر به پراخت نبود مسئولیت نفقه  با مادر بزرگ پدری و مادر بزرگ مادری و پدر بزرگ مادری است.

 

2-نفقه فرزند| چه کسی می تواند نفقه فرزند را مطالبه کند؟

درپاسخ به این سوال باید به ماده 6 قانون حمایت از خانواده اشاره کنیم متن ماده از این قرار است که، (مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضای ضرورت بر عهده دارد، حق اقامه دعوی برای مطالبه ی نفقه طفل یا محجور را نیز دارد. در این صورت، دادگاه باید در ابتدا ادعای ضرورت را بررسی کند.) این نکته حائز اهمیت است که این ماده برای زمانی است که فرزند پسر کم تر از 15 سال و فرزند دختر کم تر از 9 سال داشته باشد ازاین سنین تا پایان 18 سالگی اگر فرزندان توانستند از دادگاه حکم رشد بگیرند می توانند نفقه را از شخصی که مسئول پرداخت آن است مطالبه کنند و اگر نتوانند حکم رشد بگیرند باید تا آغاز 19 سالگی برای اینکه بتوانند شخصاً اقامه دعوی کنند، صبر کنند.

 

3-نفقه فرزند| تا چه زمانی فرزند می تواند نفقه بگیرد؟

در پاسخ به این سوال باید به ماده 1197 قانون مدنی اشاره کنیم. متن ماده از این قرار است  که، ( کسی مستحق دریافت نفقه است که ندار بوده و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل معیشت خود را فراهم سازد.) بنابراین باید بررسی شود که آیا فرزند شغلی دارد که از طریق درآمد آن شغل بتواند زندگی خود را تأمین کند یا خیر.

به طور معمول فرزند پسر بعد از پایان 18 سالگی و گذراندن خدمت سربازی باید شغلی برای تأمین هزینه های زندگی خودش داشته باشد ولی در خصوص فرزند دخترشرایط متفاوت است وبه این دلیل اگر فرزند دختر شغلی برای تأمین هزینه های زندگی اش نداشته باشد نفقه او نه تنها قطع نمی شود بلکه تا زمانی که او ازدواج کند همچنان  پرداخت می شود. در خصوص هزینه های تحصیل فرزند باید به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که تحصیل ضروری است هزینه تحصیل باید پرداخت شود ولی شخصی که نفقه را می پردازد می تواند هزینه های مربوط به دانشگاه فرزند را بر عهده نگیرد.

 

4-نفقه فرزند| تعیین میزان نفقه

در خصوص تعیین میزان نفقه  کارشناس مربوطه با بررسی وضعیت و موقعیت فرزند میزان نفقه را تعیین می کند. توجه کنید که اگر مادر وضعیت مالی مناسبی داشته باشد پدر نمی تواند  با استناد به این امر میزان نفقه کم تری را به فرزند اختصاص دهد.

منبع » نحوه تعیین و میزان نفقه فرزند