سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق محلی

در این مقاله قصد داریم قرار معاینه محل و تحقیق محلی و همچنین تشکیل پرونده شخصیت را مورد بررسی قرار بدهیم و نکات و مطالبی را در خصوص این عناوین بیان کنیم. در این راستا به مواد قانون آیین دادرسی کیفری اشاره می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 معاینه محل چیست ؟

گاهی لازم است یکی از دادرسان‌ یا خود قاضی پرونده با تکیه بر مشاهدات و ادراکات خود از موضوع مورد دعوا حکم دهد یا هنگامی که یک جرم محقق می‌شود معاینه محلی اطلاعات بسیاری در اختیار قاضی می‌گذارد. برای آشنایی با انواع دعوا کلیک کنید.

ضرورت معاینه محل

در مواردی این امکان وجود دارد که آثار وقوع جرم در محل ارتکاب، باقی مانده باشد و زمانی که معاینه محل ارتکاب جرم انجام می‌شود می‌توان به نکات مهمی در خصوص جرمی که محقق شده است، دست پیدا کرد. به عنوان مثال این که آن عمل مجرمانه به چه شکل انجام شده است و گاهی اوقات نیز این امکان وجود دارد که وسیله‌ای که با استفاده از آن جرم محقق شده است در محل وقوع جرم وجود داشته باشد و یا مواردی از این قبیل.

بررسی تحقیق محلی

تحقیق محلی برای کسب اطلاع از آگاهان محلی است که از موضوع دعوا اطلاع دارند. تحقیق محلی در دعاوی کیفری و حقوقی کاربرد دارد. مثلا محلی که قتلی در آن رخ داده است با پرسش از همسایه‌ها می‌توان به چند و چون وقوع قتل پی برد. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که افرادی با وجود این که صحنه وقوع جرم را مشاهده کرده‌اند به دادسرا مراجعه نکرده‌اند و از شهادت دادن امتناع کرده باشند که در این صورت در تحقیق محلی می‌توان از اطلاعات این افراد نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهادت شهود کلیک کنید.

انجام قرار تحقیق محلی

معاینه محل یا تحقیق محلی می‌تواند به درخواست طرفین یا تشخیص قاضی انجام شود. همچنین در قانون اشاره شده است که، معاینه محل و تحقیق محلی به دستور بازپرس و توسط ظابط دادگستری انجام می‌شود. هنگام معاینه محل، اشخاصی که در امر کیفری شرکت دارند می‌توانند حاضر شوند، اما عدم حضور آنان، مانع از انجام معاینه نیست. چنانچه مقام قضایی حضور متهم یا هر فرد دیگری را هنگام اجرای قرار ضروری بداند، موظف به حضور است.

تشکیل پرونده شخصیت 

این پرونده که به صورت مجزا از پرونده عمل مجرمانه تشکیل می‌گردد، حاوی مطالب زیر است:
الف- گزارش مددکار اجتماعی در خصوص وضع مادی، خانوادگی و اجتماعی متهم
ب- گزارش پزشکی و روان‌پزشکی.

این اقدام با دستور بازپرس واحد مددکاری اجتماعی دادسرا به منظور تناسب مجازات با وضعیت مجرم انجام می‌شود. در خصوص متهم پرونده‌ای وجود دارد به نام پرونده اتهامی. پرونده اتهامی مربوط می‌شود به رفتار مجرمانه‌ای که شخص متهم به انجام آن شده است. پرونده شخصیت جدا از پرونده اتهامی است.

هدف تشکیل پرونده شخصیت

اما هدف از تشکیل پرونده شخصیت چه چیزی می‌باشد؟ پرونده شخصیت تشکیل می‌شود تا شناخت بهتری از شخصیت متهم حاصل شود و متناسب با اوضاع و احوال فردی که متهم به ارتکاب جرم است تدابیر کیفری مناسب در نظر گرفته بشود در واقع با تشکیل پرونده شخصیت اصل فردی کردن مجازات‌ها محقق می‌شود.

 تشکیل پرونده شخصیت اختیاری است ولی در جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد و یا تعزیر درجه چهار و بالاتر است و همچنین در جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن‌ها ثلث دیه کامل مجنیٌ‌علیه یا بیش از آن باشد، تشکیل این پرونده اجباری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دیه کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحقیق محلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تحقیق محلی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.