سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اراضی موات

اراضی موات به چه زمین‌هایی می‌گوییم؟ موضوع مورد نظر ما در این مقاله مبحث زمین موات می‌باشد. پیش از بیان هر مطلب باید بیان کنیم که موات جمع کلمه میت می‌باشد و میت هم به معنای موجود بی‌جان است. همچنین در بررسی زمین موات باید بدانیم که با سه دسته‌بندی روبه‌رو هستیم. دسته‌بندی اول عبارت است از زمین دایر و دسته دوم اراضی بایر و دسته سوم اراضی موات نام دارند. مبنای این تقسیم‌بندی را می‌توان به نوعی کاربرد و همچنین ظرفیت در نظر گرفت که در ادامه به بررسی دقیق‌تر و مفصل‎‌تر این موضوع می‌پردازیم.

 

منبع : اراضی موات

اراضی موات

در خصوص اراضی موات باید توجه کنیم که این اراضی نه در سابق و نه اکنون مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نگرفته‌اند. به عبارت دیگر هیچ دخل و تصرفی به طور کل در آن‌ها صورت نگرفته است.

اراضی بایر

منظور از اراضی بایر اراضی‌ای می‌باشد که سابقاً توسط اشخاصی که آن‌ها را تصرف کرده بودند و یا این که مالکین آن‌ها بوده‌اند آباد شده است. به عبارت دیگر اشخاص مذکور از اراضی سابقاً استفاده کرده باشد اما بعد از مدتی اراضی‌ای که از آن‌ها صحبت می‌کنیم رها شده‌اند به این اراضی، اراضی بایر می‌گویند.

زمین دایر

برای اینکه تعریف زمین دایر را بیان کنیم از مقایسه آن با اراضی بایر استفاده می‌کنیم. همان طور که اشاره شد در اراضی بایر با وجود این که سابقاً تصرف صورت گرفته است اما در حال حاضر تصرفی صورت نمی‌گیرد و رها شده است. تفاوت اراضی بایر با زمین دایر دقیقاً در همین نکته است چرا که زمین دایر زمینی است که از گذشته تا هم اکنون از آن توسط متصرفین و مالکان آن استفاده و بهره‌برداری می‌شود. به عبارت دیگر اشخاصی که از آن‌ها نام بردیم به عنوان مثال در زمین مربوطه کشت و زرع می‌کنند.

از مقایسه سه مورد می فهمیم در زمین بایر و دایر سابقه استفاده و بهره برداری وجود دارد ولو بعدا رها شده باشد اما در زمین موات هیچ سابقه آبادانی وجود ندارد.

دو ویژگی‌ای که در اراضی موات باید وجود داشته باشد

نکته‌ای که باید حتماً در خصوص اراضی موات و تشخیص آن‌ها مورد توجه قرار دهیم این است که اراضی موات نباید مالک داشته باشند در صورتی که مالک داشته باشند دیگر اراضی موات محسوب نمی‌شوند و زمین بایر نامیده می‌شود. بنابراین ممکن است مالکان آن را رها کرده باشد در صورت تحقق چنین موقعیتی دیگه کسی نمی‌تواند با احیای آن مالک زمین شود چرا که آن زمین زمین بایر است و مالک آن تنها دست از احیا کردن آن برداشته است.
برای بیان شرط دوم باید به این سوال پاسخ بدهیم که چه زمینی از نظر عرف آباد محسوب می‌شود؟
در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که در نظر عرف زمینی آباد محسوب می‌شود که در آن ساختمان ساخته شده باشد و یا اینکه زراعت صورت گرفته باشد یا در آن زمین درخت کاشته شده باشد.

پس کسی قبلا نباید در آن کشت و زرع انجام داده باشد تا زمین موات محسوب گردد.

بررسی احیای اراضی موات

در ابتدا باید اشاره کنیم که در قانون مدنی بیان شده است که احیا کردن اراضی موات از اسباب تملک به شمار می‌رود. یعنی اینکه اگر یک شخص اراضی موات را احیا کند و قصدش تملک آن اراضی باشد در این صورت بعد از احیا کردن آن‌ها مالک آن اراضی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اهمیت دارد که به قصد تملک این کار را انجام داده باشد و هم چنین شرایطی که ذکر شد در خصوص آن اراضی صدق کند.

امروزه احیای اراضی موات مصداقی ندارد چراکه هر زمینی مالک دارد مالک آن یا فرد است یا دولت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اراضی موات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌راضی موات پاسخ دهند.

سوالات متداول
تفاوت زمین بایر و دایر با ارا‌ضی موات چیست ؟

در زمین‌های بایر و دایر سابقه آبادانی وجود دارد ولی در ارا‌ضی موات اینگونه نیست.

آیا امروزه می‌توان ارا‌ضی موات را تملک نمود؟

خیر الآن این زمین‌ها در ملکیت دولت هستند. سابقا تحت شرایطی این امکان وجود داشت.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : اراضی موات